5 kobiecych sposobów na zakup ubezpieczenia
Czy nawyki zakupowe kobiet w równym stopniu odnoszą się do przedmiotów codziennego użytku, jak i do ubezpieczeń? O odpowiedź postarali się eksperci Compensy, którzy zdradzają 5 kobiecych sposobów na zakup polisy.
– Nie jest dla nikogo tajemnicą, że nawyki zakupowe kobiet i mężczyzn różnią się od siebie. Ta reguła potwierdza się jednak nie tylko w wielkich centrach handlowych, lecz także przy wyborze produktów finansowych, takich jak ubezpieczenia. Z mojego doświadczenia wynika, że wybierając polisę kobiety kierują się chęcią zapewnienia bezpieczeństwa najbliższym i ochrony posiadanych dóbr majątkowych, dlatego przy zakupie ubezpieczenia panie bardziej zwracają uwagę na zakres gwarantowanej ochrony niż na cenę. Kobiety lubią również porównywać dostępne opcje i kupować z pełnym przekonaniem – zauważa Andrzej Paduszyński z Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group.
- Chronię to, na czym mi zależy
Ubezpieczenie ma chronić to, na czym kobiecie najbardziej zależy, wówczas jest skłonna zapłacić więcej. Z raportu Boston Consulting Group (BCG)* wynika, że Panie w 94% kontrolują wydatki na wyposażenie domu. Badanie potwierdza zamiłowanie wielu kobiet do dekorowania wnętrza i otaczania się pięknymi sprzętami, dziełami sztuki czy innymi wartościowymi przedmiotami. To upodobanie skłania je również do zakupu polisy mieszkaniowej w pełnym zakresie, gwarantującej odszkodowanie w przypadku m.in. włamania, zalania czy pożaru. Kobiety wychodzą z założenia, że lepiej przeznaczyć trochę więcej pieniędzy na ubezpieczenie, ale jednocześnie w pełni chronić swoje wymarzone miejsce na ziemi. Można też powiedzieć, że panie najpierw kupują oczami, a później zwracają uwagę na cenę. Większa atrakcyjność ubezpieczenia i dodatkowe „gadżety” (jak np. ochrona torebki wraz z zawartością), to dla pań kolejny powód, by zapłacić nieco więcej.
- Dbam o siebie i moich bliskich
Kobiety znacznie częściej niż mężczyźni myślą o zabezpieczeniu swojej przyszłości m.in. na wypadek nagłej choroby. Pamiętają również o najbliższych osobach, przede wszystkim o mężu i dzieciach. Znajduje to odzwierciedlenie w statystykach – spośród wszystkich ubezpieczeń kobiety najczęściej decydują się na zakup polis od następstw nieszczęśliwych wypadków z wysokimi sumami ubezpieczenia, aby na wypadek śmierci zapewnić bliskim pomoc materialną w przyszłości. Również inne statystyki znajdują potwierdzenie w ubezpieczeniowych nawykach kobiet. Otóż według danych BCG to one decydują o 91% wydatków na zakup domu lub mieszkania. To dlatego panie, które biorą kredyt na swoje mieszkanie, często pytają o ubezpieczenie na wypadek utraty pracy, gwarantujące spłatę części długu przez pewien okres czasu. Zainteresowanie tą ofertą nie jest uzależnione od wieku. Według danych Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group, klientki objęte takim ubezpieczeniem w przypadku zwolnienia z pracy mają średnio 44 lata.
- Chcę wiedzieć, na co się decyduję
Panie są bardziej dociekliwe kupując ubezpieczenie. Chcą przede wszystkim wiedzieć, jaki zakres ochrony daje im polisa, w jakich sytuacjach należy im się odszkodowanie i na jakie kwoty mogą liczyć w ramach rekompensaty. O całościowym podejściu kobiet do zakupu ubezpieczeń świadczy również skłonność do osobistego spotkania z doradcą, podczas którego może uzyskać wiele dodatkowych informacji. Chęć bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą potwierdzają również ogólne badania – według firmy AC Nielsen zakupy online robi 56% mężczyzn i tylko 44% kobiet.
- Porównuję różne warianty
Przy zakupie ubezpieczenia kobiety z zasady starają się zgłębić wiedzę o tym, co kupują. To tak, jak z produktami spożywczymi – jeśli podany na etykiecie skład nie pasuje do planowanej potrawy, nie odpowiada potrzebom, to znaczy, że warto rozejrzeć się za alternatywą na półce obok. Z polisą jest podobnie. Kobiety najpierw weryfikują zakres ochrony, limity odpowiedzialności, wyłączenia i cenę, a gdy któryś ze „składników” nie ma wystarczających „wartości odżywczych”, to rozglądają się i rozważają zakup innego produktu.
- Chcę być pewna tego, co kupuję
Dzięki porównaniu różnych opcji ubezpieczenia kobiety nabierają pewności, że wybrana polisa jest „skrojona” na miarę ich potrzeb. Powinni o tym pamiętać doradcy. Warto, aby starali się prowadzić rozmowę tak, jakby dotyczyła np. wymarzonej sukni. Dzięki temu uda im się ustalić potrzeby klientki i pozwoli wybrać ubezpieczenie dopasowane do jej indywidualnych potrzeb.
* W tekście wykorzystano raporty: AC Nielsen dla empik.com, Badanie rynku e-commerce, 2012; Boston Consulting Group, Woman want more, 2009.
Zgłoszenie szkody
Pracujemy pełną parą, jednak ogromna liczba szkód związanych z niedawną powodzią, wydłuża czas oczekiwania na działania związane z likwidacją szkody.
Prosimy o cierpliwość i wyrozumiałość.