Blisko 6 tys. uczestników za półmetkiem Bezpiecznej Autostrady
- Prawie 6 tys. uczestników i kilkadziesiąt tysięcy rozdanych materiałów na eventach w całej Polsce – tak tuż za półmetkiem prezentują się wyniki kampanii Bezpieczna Autostrada.
- Celem kampanii jest edukacja w zakresie bezpiecznego poruszania się po autostradach i trasach szybkiego ruchu oraz udzielania pierwszej pomocy.
- Organizatorami akcji są towarzystwo ubezpieczeń Compensa i Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Łodzi (CBRD).
Letnia odsłona kampanii Bezpieczna Autostrada rozpoczęła się przed weekendem majowym i potrwa do końca wakacji szkolnych. Akcja ma charakter ogólnopolski – jest prowadzona na autostradach A1, A2 i A4, a jej głównym celem jest edukacja w zakresie bezpiecznego poruszania się po autostradach i trasach szybkiego ruchu, a także udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku. Do tej pory w Bezpiecznej Autostradzie wzięło udział ok. 6 tys. osób, z których ponad 1 tys. stanowiły dzieci. W ręce uczestników trafiło kilkadziesiąt tysięcy pakietów materiałów, zawierających m.in. informacje o tym, jak prawidłowo poruszać się po autostradach, o bezpieczeństwie w ruchu drogowym oraz karty ICE (in case of emergency), przydatne w razie wypadku (tylko w weekend 14 i 15 lipca do rąk kierowców trafiło ponad 3,5 tys. materiałów).
– Każdego dnia przekonujemy się, że prowadzenie działań edukacyjnych ma sens, bo wiedza na temat prawidłowych zachowań na autostradach jest wciąż niewielka. Z rozmów z uczestnikami wiemy, że kierowcy mają problem ze zdefiniowaniem niekiedy oczywistych, wydawałoby się, pojęć. Na przykład co 3. kierowca nie potrafi określić, czym jest prędkość bezpieczna, a 15% nie wie nic na temat korytarza ratunkowego – mówi Karolina Tworzydło, Dyrektor Marketingu i PR Compensy, inicjatora i współorganizatora kampanii.
W programie akcji znajduje się cykl wydarzeń w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP), podczas których organizowane są kursy pierwszej pomocy, jak również dystrybucja materiałów edukacyjnych na bramkach autostrad. Do tej pory odbyło się 12 z 20 zaplanowanych eventów. Organizatorzy Bezpiecznej Autostrady prowadzą też szkolenia i kursy e-learningowe dla pracowników najważniejszych stacji A1, A2 i A4, a także pracowników obsługi autostrad. W ramach kampanii prowadzony jest również konkurs Autobezpieczni, w którym można wygrać m.in. kurs bezpiecznej jazdy oraz pakiet ubezpieczeń OC i autocasco.
– Jazda na zderzaku, nieprawidłowa zmiana pasa ruchu, nieuzasadnione zatrzymywanie się na pasie awaryjnym, wyprzedzające się TIR-y, zbyt duża prędkość… Te i inne błędy są nagminnie popełniane przez użytkowników polskich autostrad i ma to niestety odzwierciedlenie w statystykach wypadków, które są najgorsze w Europie. Ciągła edukacja kierowców to nie tylko dobry pomysł, lecz po prostu konieczność. Mam nadzieję, że prowadzone przez nas działania przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa na autostradach – mówi Tomasz Zagajewski, Dyrektor Generalny CBRD.