Jak zgłosić szkodę auta? Kiedy zgłosić szkodę do ubezpieczyciela?

06.10.2020

Zdarzył się wypadek… I co dalej? Każdemu z nas zależy wtedy na znalezieniu szybkiego rozwiązania. Firmy ubezpieczeniowe mają jednak określone procedury związane z likwidacją szkód. Jak więc przyspieszyć cały proces i skrócić czas oczekiwania na reakcję ubezpieczyciela? Z pomocą przychodzi m.in. samolikwidacja szkód. Jak to wygląda w praktyce?

Likwidacja szkody to postępowanie, prowadzone przez ubezpieczyciela, który ustala przyczynę szkody oraz identyfikuję sprawcę zdarzenia. Celem jest ustalenie okoliczności, w jakich doszło do zdarzenia, ocena szkody, przyczyny szkody i oczywiście ustalenie wysokości odszkodowania. Towarzystwa ubezpieczeniowe często korzystają z usług rzeczoznawców, którzy przedstawiają swoją opinię i przygotowują odpowiednią dokumentacje.

szkoda

Zazwyczaj o ubezpieczenie majątkowe się rozchodzi

Likwidacja szkody dotyczy najczęściej ubezpieczeń majątkowych. Można zgłosić między innymi:

  • uszkodzenie lub kradzież pojazdu (ubezpieczenie komunikacyjne),
  • szkody w budynkach, mieszkaniach, w mieniu ruchomym, w gospodarstwach rolnych (ubezpieczenie mienia),
  • szkody na osobie lub na mieniu (OC), 
  • trwały uszczerbek na zdrowiu (ubezpieczenie NNW),
  • szkody na mieniu objętym ochroną w ramach ubezpieczenia firm.

Szkody masowe i katastroficzne

To trochę inna bajka. Szkody masowe i katastroficzne, czyli takie, które zostały wyrządzone w wyniku działania silnego wiatru, obfitych opadów (np. gradu), wyładowań atmosferycznych. Efektem takich ekstremalnych zdarzeń pogodowych może być zerwany dach, przepięcie w sprzęcie znajdującym się w mieszkaniu czy uszkodzenie samochodu. W przypadku takich szkód możesz przystąpić do naprawy mienia bez oczekiwania na przyjazd rzeczoznawcy. Oczywiście tylko wtedy, gdy jest to konieczne dla zabezpieczenia tego mienia przed powiększaniem się strat.

Zanim przystąpimy do działania, należy pamiętać, aby wcześniej udokumentować szkodę:

  • wykonać dokumentację fotograficzną szkody 
  • pozostawić do okazania likwidatorowi usunięte (jeśli było to absolutnie niezbędne) uszkodzone przedmioty (np. wypaczone pod wpływem wody drzwi, zdjęta klepka, która zaczynała pleśnieć), 
  • zachować rachunki i faktury za wykonane usługi, robociznę i ewentualny zakup nowych elementów. (np. wspomnianej klepki).

Taka samodzielność powoduje, że możemy szybko zareagować. Zadbać o niezbędną dokumentację, zlikwidować szkodę, bez obawy, że ubezpieczyciel zakwestionuje rozmiar szkody. Co jednak w sytuacji, gdy nie mamy do czynienia ze szkodą masową czy katastroficzną, a musimy szybko zareagować?

Jak szybko zgłosić szkodę w Compensie?

Najlepiej postawić na rozwiązanie online. Najbardziej komfortowe i najszybsze jest zgłoszenie szkody przez stronę: zgloszenie.compensa.pl. Wypełniając formularz online możesz szczegółowo poinformować o zdarzeniu oraz załączyć skany wymaganych dokumentów. Pamiętaj o przygotowaniu danych Twojej polisy ubezpieczeniowej i danych uczestników zdarzenia.

Po zgłoszeniu, otrzymasz SMS z potwierdzeniem przyjęcia zgłoszenia i danymi Twojego likwidatora szkody. Pamiętaj! Im szybciej otrzymamy zgłoszenie dotyczące Twojej szkody, tym szybciej będziemy w stanie Ci pomóc. Są też sytuacje, w których możesz wziąć sprawy w swoje ręce czyli skorzystać z aplikacji umożliwiającej samolikwidacje Twojej szkody. Zanim to jednak nastąpi musisz zgłosić swoją szkodę.   

Samolikwidacja szkody

Po zgłoszeniu szkody, wybierzemy najlepszą formę jej likwidacji. W przypadku drobnych szkód, Compensa daje możliwość samodzielnego zlikwidowania szkody. Taka opcja jest możliwa w przypadku szkód komunikacyjnych, mieszkaniowych i związanych z NNW. Jak to działa? Wystarczą 3 kroki:

1) Po zgłoszeniu szkody, otrzymasz link do strony.
2) W zależności od zgłaszanej szkody:

  • w przypadku szkody komunikacyjnej, robisz zdjęcia uszkodzenia, później dowodu rejestracyjnego i zaznaczasz uszkodzenia swojego samochody,
  • jeśli zgłaszasz szkodę w mieszkaniu, robisz  zdjęcia uszkodzeń, zaznaczasz je na rysunku w aplikacji i dodajesz oświadczenie sprawcy, jeśli je posiadasz,
  • po nieszczęśliwym wypadku, robisz zdjęcie dokumentacji medycznej, zaznaczasz obrażenia na rysunku.

3) Powyższą sekwencję kończysz podaniem numeru konta. Po chwili otrzymasz wycenę. Wystarczy ją zaakceptować i w ciągu maksymalnie 72 godzin masz pieniądze na koncie.

Likwidacja szkód? Z Compensą to proste. Sprawdź na filmie poniżej. I na stronie: https://www.compensa.pl/zglos-szkode/


Poprzedni Następny
Przeczytaj też