Wypis z księgi wieczystej – jak go uzyskać?

30.11.2023

Księga wieczysta jest najważniejszym dokumentem dotyczącym nieruchomości. Znajdują się w niej niezbędne informacje, które potwierdzają jej stan prawny i zawierają dane personalne właścicieli/współwłaścicieli. Do przeprowadzenia transakcji związanej z nieruchomością (np. sprzedaży lub przeniesienia własności) niezbędny okaże się wypis z księgi wieczystej. Sprawdź, jak go uzyskać i ile kosztuje!

Księga wieczysta – co to jest?

Księga wieczysta to zbiór dokumentów, który daje możliwość dokładnego sprawdzenia stanu prawnego nieruchomości. Składa się z czterech działów.

  • Dział I – Oznaczenie nieruchomości i Spis praw związanych z własnością. Znajdują się w nim dane pochodzące z ewidencji gruntów, a także informacje dotyczące lokalizacji, powierzchni czy przeznaczenia nieruchomości.
  • Dział II – Własność. Znajdują się w nim informacje o właścicielach (lub użytkownikach wieczystych) oraz sposobie, w jaki nabyli oni nieruchomość (lub prawo do użytkowania wieczystego).
  • Dział III – Prawa, roszczenia i ograniczenia. Znajdują się w nim informacje o umowach przedwstępnych, ograniczonych prawach rzeczowych czy ograniczeniach w użytkowaniu nieruchomości (np. w związku z egzekucją czy wywłaszczeniem).
  • Dział IV – Hipoteka. Znajdują się w nim informacje o hipotece (jej wierzycielu, wysokości czy walucie).

Rejestr ksiąg wieczystych, prowadzony przez wydział wieczystoksięgowy w Sądzie Rejonowym, jest dostępny publicznie, jednak dostęp do akt może mieć jedynie notariusz albo osoba, która posiada interes prawny związany z konkretną nieruchomością.

Do czego służy księga wieczysta?

Podstawowym celem księgi wieczystej jest zapewnienie bezpieczeństwa w obrocie nieruchomościami. Wgląd w nią okaże się niezbędny głównie podczas dokonywania transakcji zakupu. Informacje dotyczące stanu prawnego domu czy mieszkania mogą być jednak potrzebne również w innych sytuacjach, np. do:

  • przeniesienia własności;
  • nabycia hipoteki;
  • uregulowania sporów prawnych.

Dostęp do Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych (CIKW) jest bezpłatny, jednak chcąc uzyskać oficjalny dokument sądowy niezbędny do przeprowadzenia transakcji, czyli odpis (wypis) z księgi wieczystej, musisz złożyć stosowny wniosek oraz wnieść opłatę.

Sprzedajesz lub kupujesz mieszkanie? Sprawdź:

Jak uzyskać księgi wieczyste?

Wypis z księgi wieczystej, nazywany również odpisem, to oficjalny dokument sądowy, który można uzyskać od CIKW. Dołącza się go do aktu notarialnego np. przy sprzedaży nieruchomości. Dzielimy go na:

  • odpis zwykły księgi wieczystej, w którym znajdują się informacje dotyczące aktualnego statusu nieruchomości;
  • odpis zupełny księgi wieczystej, który jest dodatkowo uzupełniony o całą historię nieruchomości (np. wcześniejszych skargach, apelacjach, postępowaniach czy wypisach hipoteki z księgi wieczystej).

Wypis z księgi wieczystej można uzyskać na dwa sposoby – w urzędzie albo przez internet.

Gdzie się sprawdza księgi wieczyste?

Przeglądanie ksiąg wieczystych jest powszechnie dostępne i nieodpłatne – wystarczy wejść na stronę internetową Elektronicznych Ksiąg Wieczystych (https://ekw.ms.gov.pl/) i podać numer interesującej Cię księgi.

Do uzyskania odpisu niezbędny będzie wniosek o wypis z księgi wieczystej, który należy złożyć w centrali CIKW albo w jednym z oddziałów CIKW przy wydziale KW w Sądzie Rejonowym (właściwym dla lokalizacji konkretnej nieruchomości). Należy jednocześnie dokonać opłaty – odpis zwykły uzyskiwany w urzędzie kosztuje 30 zł, a zupełny 60 zł. Dokument możesz odebrać osobiście lub otrzymać pocztą.

Uwaga! Jeżeli chcesz złożyć wniosek o wypis z księgi wieczystej, wzór dokumentu znajdziesz w tym miejscu.

Prostszym i tańszym rozwiązaniem jest uzyskanie odpisu przez internet. Wystarczy:

  • wejść na stronę ekw.ms.gov.pl;
  • wybrać opcję „Składanie wniosków o wydanie dokumentu z Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych”;
  • wpisać numer księgi wieczystej i wybrać rodzaj dokumentu;
  • wybrać formę dostarczenia dokumentu – do samodzielnego wydruku lub pocztą;
  • dokonać opłaty za wypis z księgi wieczystej.

Jeżeli składasz wniosek online, możesz liczyć na mniejszą opłatę – 20 zł za odpis zwykły oraz 50 zł za odpis zupełny.

Ile trwa wypis z księgi wieczystej?

Jeżeli składasz wniosek o wypis z księgi wieczystej online w urzędzie, czas oczekiwania na dokument to maksymalnie 30 dni.

Jak przyspieszyć wypis z księgi wieczystej?

Wystarczy złożyć wniosek o wypis z księgi wieczystej online – dzięki temu będziesz mógł wydrukować dokument natychmiast po dokonaniu opłaty.

Ile kosztuje wypis z księgi wieczystej?

Koszt wypisu z księgi wieczystej jest uzależniony od tego, czy uzyskujesz go w urzędzie, czy przez internet.

  • odpis zwykły KW – 20 zł przez internet, 30 zł w urzędzie;
  • odpis zupełny KW – 50 zł przez internet, 60 zł w urzędzie.

Warto więc składać wnioski online – to szybsze, wygodniejsze i tańsze.

Wybierz nasze ubezpieczenie domu lub mieszkania!

Jeżeli kupujesz mieszkanie lub dom, sprawdzenie ksiąg wieczystych to absolutna podstawa bezpiecznej transakcji. Po sfinalizowaniu transakcji nie zapomnij natomiast o wykupieniu odpowiedniej polisy.

W Compensie oferujemy ubezpieczenie domu lub ubezpieczenie mieszkania w dwóch wariantach – od ognia i innych zdarzeń losowych oraz od wszystkich ryzyk (all risk). W naszej ofercie znajdziesz także ubezpieczenie nieruchomości do kredytu, co pozwoli Ci skorzystać z atrakcyjniejszych warunków, niż te, które przedstawił Ci bank.

Zastanawiasz się, jak wybrać ubezpieczenie domu? Zapraszamy do kontaktu z naszym agentem, który odpowie na wszystkie Twoje pytania i pomoże Ci wybrać odpowiednią, dopasowaną w stu procentach do twoich potrzeb polisę!

Nie kupujesz, ale wynajmujesz mieszkanie? Sprawdź:


Poprzedni Następny
Przeczytaj też
Program pierwsze mieszkanie – kiedy i kto może skorzystać?

Wysokie ceny mieszkań oraz utrudniony dostęp do kredytów hipotecznych to dzisiaj spory problem dotykający zwłaszcza młodych ludzi. Dlatego Ministerstwo Rozwoju i Technologii opracowało program Pierwsze Mieszkanie, który przewiduje wsparcie dla osób planujących zakup nieruchomości. Zapewnia on kredyty z dofinansowaniem na 10 lat oraz preferencyjne konta oszczędnościowe z dopłatami. Na czym dokładnie polega program, kto może z niego skorzystać i od kiedy? Sprawdźmy!

Czytaj więcej
Dom bez pozwolenia na budowę – co warto wiedzieć?

Budowa domu w Polsce przez wiele lat wiązała się z koniecznością uzyskania stosownego pozwolenia. Jednak w ostatnim czasie doszło do zmian w przepisach, które okazały się korzystne dla inwestorów. Najpierw można było wybudować dom bez pozwolenia o powierzchni do 35 m2, a od 2022 roku do 70 m2. Już wkrótce wszelkie limity zostaną zniesione, co znacznie ułatwi proces wznoszenia budynków mieszkalnych. Oto wszystko, co warto wiedzieć na ten temat!

Czytaj więcej
Świadectwo energetyczne – w jakich sytuacjach jest potrzebne?

Każdy lokal i budynek potrzebuje odpowiednich nakładów energii elektrycznej i cieplnej, by jego eksploatacja była komfortowa dla użytkowników. Informacje tego typu znaleźć można w świadectwie energetycznym, które jest bardzo istotnym i, co ważne dla właścicieli nieruchomości, w wielu przypadkach obowiązkowym dokumentem. Co zawiera i na czym polega? Kto musi je posiadać? I w końcu – jak uzyskać świadectwo energetyczne?

Czytaj więcej