Czasem wystarczy chwila nieuwagi, parkowanie w ciasnym miejscu albo przy barierkach, by zarysować lub zrobić wgniecenie w karoserii. Takie rzeczy można oczywiście zgłosić do ubezpieczyciela, a te zostaną naprawione z AC. Jest jedno “ale”. W tym przypadku niestety ryzykujemy podwyższenie składek w kolejnym roku. Może więc lepiej rozprawić się z zarysowaniami i wgnieceniami auta samodzielnie?
Zarysowania na samochodzie i wgniecenia w aucie
Z zarysowaniami i wgnieceniami musimy się liczyć na każdym kroku. Najczęściej do takich sytuacji dochodzi na parkingach, posesjach czy wąskich ulicach. Ale nie tylko tam. Zdarzają się one również na skrzyżowaniach, podczas wyprzedzania oraz w korkach. Część z zarysowań wynika także po prostu z eksploatacji auta. Nie bez znaczenia są też warunki pogodowe czy sezonowe. Mamy tu na myśli takie elementy (np. rozsypana sól na drodze w czasie zimy), które mogą przyczynić się do pogorszenia wyglądu naszego samochodu.
DIY samochodowe
Delikatne otarcia, zarysowania samochodu czy wgniecenia mogą powstać w wyniku nieuwagi naszej lub innego kierowcy, czasem również z zaniedbania. Na szczęście dużą część z nich możemy wyeliminować niedużym kosztem i we własnym zakresie. Bez konieczności korzystania z usług blacharza czy lakiernika.
- Marker, mazak lub kredka koloryzująca - te przyrządy poradzą sobie z drobnymi rysami, zadrapaniami, otarciami czy odpryskami. Zapewniają dobre krycie i ochronę przed korozją.
- Pasta lekkościerna - nakładamy ją na drobne rysy drobnymi kulistymi ruchami za pomocą suchej i miękkiej szmatki. Sprawdzi się w przypadku niewielkich zadrapań spowodowanych np. przez uderzenie kamieniem.
- Polerka - jeśli uszkodzenie lakieru nie jest za duże i głębokie, możemy sami usunąć je za pomocą polerki. Wystarczy zetrzeć wierzchnią warstwę farby i wygładzić dany ubytek. Należy jednak uważać, by nie użyć zbyt mocnych środków, które przyniosą efekt odwrotny do oczekiwanego. Tu wymagana jest sprawna ręka.
- Przyssawka - to narzędzie to odpowiedź na pytanie: jak wyciągnąć wgniecenia? Przyssawkę należy przyczepić do miejsca wgniecenia i zdecydowanym ruchem ją oderwać, co sprawi, że element wróci do poprzedniego stanu. Można też użyć gumowego młotka i od strony wewnętrznej delikatnie nabijać daną przestrzeń. Jest to jednak czasochłonne zadanie.
- Pasty, żele i woski regeneracyjne -> czyli narzędzia przydatne już po wykonaniu naprawy. Zabezpieczą nasz lakier przed korozją i wpływem warunków atmosferycznych
Wszystkie powyższe sposoby sprawdzą się jednak tylko w przypadku powierzchownych ubytków. Gdy mamy do czynienia z większymi uszkodzeniami, np. do warstwy podkładu, należy udać się do specjalisty.