Ubezpieczenie w leasingu konsumenckim
Jak już wspomniano, w przypadku leasingu konsumenckiego to firma leasingowa otrzymuje odszkodowanie za ewentualne szkody, a nie Ty jako użytkownik. Ponadto, umowa leasingowa może wymagać od Ciebie zakupu kompleksowego i często kosztownego pakietu ubezpieczeń, który zwykle obejmuje OC, AC, assistance i NNW.
Masz pewien wpływ na zakres i rodzaj tych ubezpieczeń, a także na wybór ubezpieczyciela. Jednakże, wybór ten nie zawsze jest prosty. Firmy leasingowe często proponują oferty od swoich partnerów ubezpieczeniowych, które są dostosowane do ich wymagań i mogą oferować znaczne zniżki. Zakup takiego samego pakietu ubezpieczeniowego na własną rękę zazwyczaj wiąże się z wyższymi kosztami.
Mimo to, leasingodawca nie może zmusić Cię do wyboru konkretnej firmy ubezpieczeniowej. Możesz szukać ofert w innych towarzystwach, które nie są rekomendowane przez leasingodawcę. Należy jednak pamiętać, że wybór ubezpieczyciela spoza rekomendowanej listy może wiązać się z dodatkową opłatą, zwykle wynoszącą około 200-300 zł rocznie.
Warto również zaznaczyć, że płacąc za ubezpieczenie leasingowanego pojazdu, nie budujesz swojej historii ubezpieczeniowej. Ubezpieczony jest właściciel pojazdu, czyli firma leasingowa, a nie Ty jako użytkownik. Oznacza to, że jeśli w okresie leasingu nie wystąpią żadne szkody, ten czas nie zostanie zaliczony do Twoich zniżek ubezpieczeniowych.
Leasing a kredyt – dylemat wyboru
Jak wcześniej wspomniano, leasing indywidualny nie cieszy się tak dużą popularnością jak leasing biznesowy, stanowiąc tylko niewielki procent wszystkich umów leasingowych. W porównaniu, na przykład z Wielką Brytanią, gdzie osoby prywatne stanowią około połowy leasingobiorców, wynik ten wydaje się niewysoki. Dlaczego tak jest? Czy to kwestia kosztów leasingu? Na pewno nie chodzi o proste formalności związane z leasingiem konsumenckim.
Problem może leżeć w kwestiach takich jak brak własności pojazdu, wpływ na zdolność kredytową czy obciążenie historii kredytowej. W przypadku kredytu samochodowego, pojazd jest Twoją własnością i masz pełną swobodę w jego użytkowaniu. Jednak w przeciwieństwie do leasingu, umowa kredytowa wymaga sprawdzenia zdolności kredytowej, a informacja o kredycie trafia do Biura Informacji Kredytowej (BIK), co może wpłynąć na przyszłą ocenę Twojej zdolności kredytowej.
Porównanie kosztów kredytu samochodowego i leasingu konsumenckiego nie jest proste bez szczegółowej kalkulacji. Ogólnie rzecz biorąc, leasing indywidualny może okazać się tańszy, ponieważ płacisz nie za cały pojazd, a jedynie za jego użytkowanie. Dodatkowo, firmy leasingowe często oferują atrakcyjne zniżki od dealerów czy producentów, co może obniżyć koszt pojazdu. Jednakże, firma leasingowa zazwyczaj wymaga opłaty wstępnej, która może wynosić nawet 30% wartości początkowej auta.
Jak to często bywa, diabeł tkwi w szczegółach, dlatego najlepiej jest dokonać dokładnego rozeznania. Jedno jest pewne – leasing może zwiększyć Twoją zdolność finansową, pozwalając wydać więcej na samochód niż w przypadku kredytu.
Z kim podpisać umowę na leasing dla osób prywatnych?
Leasing indywidualny jest dostępny przez różnorodne źródła, w tym dealerów samochodowych, komisy oraz banki. Bardzo popularną opcją wśród klientów indywidualnych jest skorzystanie z oferty leasingowej bezpośrednio od producentów pojazdów.
Podsumowanie
- Leasing indywidualny znajduje się gdzieś pomiędzy kredytem a wynajmem. Jako leasingobiorca, co miesiąc opłacasz raty za użytkowanie samochodu, ale nie posiadasz prawa własności do pojazdu. Do czasu zakończenia umowy leasingowej, samochód pozostaje własnością firmy leasingowej.
- Z leasingu konsumenckiego może skorzystać każdy, niezależnie od swojej zdolności kredytowej.
- Korzyści leasingu indywidualnego obejmują uproszczone procedury, elastyczność w wyborze pojazdu oraz zniżki na dodatkowe produkty i usługi.
- Wadą leasingu konsumenckiego jest fakt, że auto pozostaje własnością firmy leasingowej, a nie leasingobiorcy.
- Po zakończeniu umowy leasingowej istnieje możliwość wykupienia samochodu za wcześniej ustaloną kwotę. Zazwyczaj jest to około 1% pierwotnej wartości pojazdu.