Obowiązkowe ubezpieczenie OC dla operatorów dronów
Zgodnie z nowymi przepisami osoby latające dronami o masie startowej od 0,25 kg do 20 kg muszą posiadać ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Polisa ta ma pokrywać ewentualne szkody wyrządzone podczas użytkowania drona, co ma usprawnić proces rozwiązywania ewentualnych sporów. Wymóg ten obejmuje zarówno operatorów prywatnych, jak i komercyjnych. Brak takiego ubezpieczenia może skutkować karą finansową w wysokości do 4000 zł.
Nowy podział kategorii lotów dronami
Nowelizacja wprowadza także zmiany w klasyfikacji operacji lotniczych BSP. Dotychczasowe rozróżnienie na loty rekreacyjne, sportowe i komercyjne zastąpiono trzema nowymi kategoriami:
- Kategoria otwarta – obejmuje loty o najniższym poziomie ryzyka, wykonywane w zasięgu wzroku operatora (VLOS). W ramach tej kategorii obowiązują określone limity dotyczące masy drona, prędkości lotu oraz minimalnej odległości od osób i skupisk ludzkich.
- Kategoria szczególna – przeznaczona dla bardziej skomplikowanych operacji, wymagających uzyskania zezwolenia od Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
- Kategoria certyfikowana – dotyczy operacji, w których wykorzystywane są drony posiadające certyfikat i wpisane do rejestru cywilnych statków powietrznych.
Nowe ograniczenia w użytkowaniu dronów
Jednym z istotnych aspektów nowych regulacji jest możliwość tworzenia tzw. stref geograficznych, gdzie latanie dronami będzie ograniczone lub całkowicie zakazane. Zadanie to powierzono Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP), co ma na celu skuteczniejsze zarządzanie przestrzenią powietrzną oraz minimalizowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa publicznego, prywatności obywateli i ochrony środowiska.
Większe uprawnienia służb porządkowych
Zgodnie z nowelizacją, funkcjonariusze policji, straży granicznej oraz wojska uzyskają prawo do neutralizowania dronów, jeśli ich użycie może stanowić zagrożenie dla ludzi lub infrastruktury. Służby będą mogły przejmować kontrolę nad BSP, a w sytuacjach ekstremalnych także je unieruchamiać lub niszczyć. W przypadku takich interwencji odpowiedzialność za ewentualne szkody będzie ponosić operator drona.
Dodatkowe ograniczenia dla pilotów dronów
Nowe przepisy wprowadzają również zakaz użytkowania dronów przez osoby, które utraciły prawo do prowadzenia pojazdów mechanicznych. Ma to na celu ograniczenie ryzyka nieodpowiedzialnego korzystania z BSP i poprawę bezpieczeństwa w przestrzeni powietrznej.
Co dalej z ustawą?
Uchwalone przepisy zostały przyjęte przez Sejm 20 grudnia 2024 roku i teraz trafią pod obrady Senatu. Nowelizacja ma na celu poprawę regulacji rynku dronów w Polsce, zwiększając zarówno bezpieczeństwo operacji lotniczych, jak i ochronę operatorów oraz osób trzecich.
Ponadto, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) ma możliwość wyznaczania stref geograficznych, w których loty dronami będą ograniczone lub zakazane, w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony prywatności.
Warto również zauważyć, że osoby z zakazem prowadzenia pojazdów mechanicznych nie mogą posiadać dokumentów potwierdzających kwalifikacje pilota bezzałogowych statków powietrznych.
Podsumowując, jeszcze w tym roku, zapewne od września 2025 roku, operatorzy dronów o masie od 0,25 kg do 20 kg będą zobowiązani do posiadania ubezpieczenia OC pilota drona, a brak jego posiadania będzie skutkować karami finansowymi.
Komentarze (0)