Jak chronić biznes przed kaprysami kibiców?
Podczas EURO 2012 na ulicach polskich miast pojawią się sprzedawcy pamiątek, tatuaży z henny i właściciele minibarów. Drobni przedsiębiorcy liczą na hojność futbolowych fanów, często zapominając, że nieprzewidywalni kibice mogą przynieść więcej szkody niż pożytku.
Zarobią przy strefie kibica
Hojni po zwycięstwie, groźni po porażce – z kapryśnymi kibicami z całej Europy w czerwcu mierzyć się będą mikroprzedsiębiorcy. Każda z oficjalnych stref kibiców w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu pomieści kilkadziesiąt tysięcy kibiców, a w Warszawie nawet 100 tys. Tłumy ludzi obejrzą mecze w pubach i restauracjach. Z tej okazji branża gastronomiczna liczy na apetyt przyjezdnych, także sprzedawcy pamiątek zacierają ręce i szykują się na handel akcesoriami do dopingowania. Do Euro wciąż pozostaje jeszcze trochę czasu, aby planowaną działalność dopiąć na ostatni guzik. Gdy uda się wreszcie zaopatrzyć w niezbędny do handlu towar, wszelkie formalności w urzędzie miejskim zostaną dopełnione, a pracownicy zatrudnieni, wtedy nadchodzi pora, by zastanowić się nad zagrożeniami, które mogą pokrzyżować biznesowe plany przedsiębiorców.
Wyczyny kibiców poskromi polisa
Konieczność wypłacenia odszkodowania klientowi, naprawa zdemolowanego stoiska lub ponowny zakup zepsutych artykułów spożywczych wiążą się z finansowymi obciążeniami, z którymi nie każdy przedsiębiorca sobie poradzi. A dla małej firmy nawet niewielkie nieplanowane wydatki mogą przesądzić o być albo nie być tego biznesu. – Małe przedsiębiorstwa, w przeciwieństwie do dużych firm, nie dysponują przeważnie nadwyżkami finansowymi i starają się oszczędzać kiedy to tylko możliwe. Często rezygnują przez to z ochrony ubezpieczeniowej. To jednak wcale nie jest właściwe , ponieważ już od 200 zł rocznie można poczuć się bezpiecznie – mówi Damian Andruszkiewicz z Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group. O polisie powinni również pomyśleć ci, którzy swój biznes planują prowadzić wyłącznie podczas Mistrzostw Europy lub do końca wakacji. Sezonowi przedsiębiorcy mogą wykupić ubezpieczenie w wersji krótkoterminowej. W takim przypadku wysokość składki przeliczona zostanie proporcjonalnie do długości faktycznego okresu ochrony, więc przedsiębiorca nie zapłaci za czas, gdy nie będzie już prowadził działalności.
Kiedy ubezpieczenie okaże się niezbędne podczas EURO 2012?
- Ochrona na wypadek dewastacji
Zagrożenie wandalizmem jest zawsze aktualne, ale w tłumie kibiców możliwość poniesienia strat dodatkowo wzrasta. Ubezpieczenie na wypadek wandalizmu, które można dodatkowo rozszerzyć o ryzyko graffiti, oznacza że wszelkie szkody weźmie na siebie ubezpieczyciel. Strat trudno będzie uniknąć, ale odszkodowanie wystarczy, żeby postawić biznes na nogi. Warto pamiętać, że zaistnienie zdarzenia musi być udokumentowane, aby likwidator przyznał środki na pokrycie szkód. W zależności od sumy ubezpieczenia polisa pokryje straty dochodzące nawet do 100 tys. zł.
- OC z tytułu prowadzenia działalności
Zatrucie pokarmowe, ząb ułamany na kawałku drewna znajdującym się w jedzeniu, kurtka rozdarta o stoisko, zmiany na skórze wskutek malunku z henny – przykłady szkód, za które klient ma prawo domagać się odszkodowania można mnożyć. A skoro może to zrobić, to na pewno o tej możliwości nie zapomni. – Jeśli klient zdoła udowodnić winę przedsiębiorcy, np. okazując paragon za potrawę, w której znajdował się kawałek drewna, na którym uszczerbił sobie ząb, to przedsiębiorcy bardzo trudno będzie uniknąć dotkliwych dla prowadzonego biznesu strat finansowych – tłumaczy Damian Andruszkiewicz. Jednak dzięki polisie OC przedsiębiorca może czuć się bezpiecznie to ubezpieczyciel zajmie się rozpatrzeniem zasadności żądań klientów, a w razie potrzeby wypłaci odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu lub zniszczone przedmioty,. Dotyczy to nie tylko poniesionych przez klienta strat, ale też utraconych korzyści, których nie osiągnął z powodu szkody. Wysokość składki za takie ubezpieczenie zależy przede wszystkim od rocznego obrotu lokalu, zakresu ubezpieczenia, sposobu płatności oraz ustalanej przez przedsiębiorcę wysokości sumy gwarancyjnej.
- Polisa od rozmrożeń
Dla tych którzy planują handel towarami mrożonymi szczególnie podczas upałów ważne będzie ubezpieczenie lad chłodniczych. Ich awaria wiąże się z dużymi stratami z tytułu zepsucia mrożonych produktów, które muszą być przechowywane w temperaturze nieprzekraczającej 4 stopni Celsjusza. Ochronę w takim zakresie gwarantuje klauzula zepsucia środków obrotowych, czyli ochrona na wypadek uszkodzenia urządzeń chłodniczych wskutek przepięcia lub przynajmniej 2-godzinnej, niezaplanowanej przerwy w dostawie prądu. Jest to uzupełnienie polisy od ognia i innych zdarzeń losowych lub od wszystkich ryzyk. Ubezpieczyciel w ramach tej polisy nie odpowiada jednak za szkody spowodowane w wyniku wandalizmu, np. przeprogramowania zamrażarki przez klienta lub uszkodzenie chłodziarki w wyniku umyślnego uderzenia. Ta ochrona okaże się bardzo istotna w czerwcu podczas Euro 2012, gdy popyt na lody i zimne napoje będzie bardzo duży. Restaurator lub sklepikarz w ramach takiego ubezpieczenia może liczyć na odszkodowanie, które pozwoli przywrócić stan sprzed szkody. Przy zawieraniu umowy nie trzeba deklarować wartości chronionych artykułów np. poprzez okazanie paragonu za zakup.