Kary za brak OC znowu w górę
W związku z podniesieniem płacy minimalnej do 2 000 zł w 2017 roku wzrosną kary za brak obowiązkowej polisy OC dla kierowców. Właściciele samochodów osobowych od stycznia płacić będą nawet 4 000 zł.
Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych* każdy właściciel pojazdu mechanicznego musi mieć wykupioną polisę OC, a jeśli nie spełni tego obowiązku grozi mu kara finansowa. Wysokość grzywny jest uzależniona od płacy minimalnej brutto ustalonej przez rząd na dany rok kalendarzowy. W przypadku posiadaczy samochodów osobowych jest to maksymalnie 2-krotność „minimalnej krajowej”, właściciele pojazdów ciężarowych mogą zapłacić do 3-krotności jej wartości, a kierowcy motocykli i skuterów nie więcej niż jedną trzecią (kwoty te są zaokrąglane do pełnych 10 zł). Od 1 stycznia 2017 roku płaca minimalna wzrośnie z 1850 zł do 2 000 zł, co oznacza automatyczne podwyżki kar za brak OC.
– Ostateczna wysokość kary zależy także od czasu, jaki zarejestrowany w Polsce pojazd pozostaje bez ważnego ubezpieczenia. Jeśli ten okres jest krótszy niż 3 dni, wówczas wysokość grzywny wyniesie 20% najwyższej możliwej dla danego typu pojazdu kary. Brak OC od 4 do 14 dni to 50% tej opłaty. Pełną karę płacą natomiast ci kierowcy, którzy OC nie mają dłużej niż przez 2 tygodnie – tłumaczy Damian Andruszkiewicz, Dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych Klienta Indywidualnego Compensa TU SA Vienna Insurance Group.
Jak w praktyce kształtować się będą podwyżki kar za brak OC w 2017 roku? Maksymalna sankcja w przypadku aut osobowych to od stycznia 4 000 zł, czyli o 300 zł więcej niż obecnie. Posiadacze ciężarówek, ciągników samochodowych i autobusów zapłacą nawet 6 000 zł kary – o 450 zł więcej niż teraz. Z kolei jeżdżący bez OC właściciele pozostałych pojazdów (to zwłaszcza motocykle i skutery) powinni być przygotowani na maksymalnie 670 zł kary, co oznacza wzrost o 50 zł w porównaniu z 2016 rokiem.
Nieopłacalne ryzyko
Według szacunków Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) – to do tej instytucji należy zgodne z ustawą wyznaczanie i nakładanie powyższych opłat karnych – liczba pojazdów bez OC przekracza w Polsce 100 000. Ich właściciele często nie zdają sobie sprawy z braku ochrony, co wynika z nieznajomości zasad zawierania i kontynuowania umowy ubezpieczenia. Jednak wielu kierowców w pełni świadomie rezygnuje z zakupu polisy OC, uważając to za dobry sposób na oszczędność. W efekcie narażają się nie tylko na karę finansową, lecz również na o wiele bardzie kosztowne konsekwencje.
– Jeżeli właściciel auta bez OC spowoduje wypadek czy kolizję drogową, wszystkie związane z tym koszty będzie musiał pokryć z własnej kieszeni. A potrafią być one olbrzymie, zwłaszcza jeśli uszkodzeniu czy zniszczeniu uległ nie tylko samochód, ale też ucierpieli na zdrowiu uczestnicy zdarzenia i należy im się w związku z tym odszkodowanie. Ubezpieczenie OC sprawia natomiast, że to ubezpieczyciel przejmuje na siebie obowiązek wypłaty związanych ze szkodą rekompensat – dodaje Damian Andruszkiewicz z Compensy.
Wysokość kar za brak OC w 2016 i 2017 roku | ||||||
Czas bez OC | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Pozostałe pojazdy | |||
2016 | 2017 | 2016 | 2017 | 2016 | 2017 | |
Ponad 14 dni | 3 700 zł | 4 000 zł | 5 550 zł | 6 000 zł | 620 zł | 670 zł |
4-14 dni | 1 850 zł | 2 000 zł | 2 780 zł | 3 000 zł | 310 zł | 340 zł |
Do 3 dni | 740 zł | 800 zł | 1 110 zł | 1 200 zł | 120 zł | 130 zł |
* Pełna nazwa: Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.