Zadowolony pracownik bez podwyżki?
Przedsiębiorcy niechętnie podwyższają pracownikom pensje, motywując ich pozapłacowymi benefitami – od kart podarunkowych po ubezpieczenia.
Przedsiębiorcy wiedzą, że niskie morale zatrudnionych to kłopoty dla biznesu. Zamiast podwyżek wolą jednak proponować zmienne części wynagrodzeń (premie, nagrody, dodatki) lub oferować benefity, które są dziś szczególnie popularne. – Bonusy budują w oczach zatrudnionych pozytywny wizerunek firmy jako pracodawcy, podnoszą poziom zadowolenia z pracy i integrują zespół. Mogą też wzmacniać identyfikację z firmą – mówi dr Beata Krawczyk-Bryłka, psycholog biznesu z Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.
Zdrowie ważne dla wszystkich
Jedną z kategorii benefitów jest dodatkowa ochrona ubezpieczeniowa. – Najpopularniejsza jest ochrona medyczna. Za 60-100 zł polisa gwarantuje szybki dostęp do podstawowej i specjalistycznej opieki medycznej, a więc konsultacji lekarskich, badań diagnostycznych i zabiegów ambulatoryjnych – mówi Dorota Bartkowska, Z-ca Dyrektora Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych Compensa TU SA. Vienna Insurance Group. Dla kadry menedżerskiej pakiety podstawowe są często rozszerzane o wizyty domowe, rehabilitację i opiekę stomatologiczną. Istnieje także możliwość objęcia ubezpieczeniem świadczeń z zakresu medycyny pracy, które to pracodawca zobowiązany jest zapewnić pracownikom. Z kolei grupowa forma ubezpieczenia pracowników zapewnia ochronę zatrudnionych i pozwala oszczędzić na składkach. Ubezpieczenie nabiera szczególnego znaczenia, w sytuacji utrudnionego dostępu do lekarzy specjalistów.
W Trójmieście po pracy…
Osobną kategorię stanowią rożnego rodzaju programy rabatowe, w ramach których pracownicy mogą korzystać trójmiejskich siłowni i hal sportowych. – To spora oszczędność, bo karnet na basen i tak bym kupił, ale zakup we własnym zakresie zapłaciłbym więcej – zauważa Marcin Budnik z jednego z gdańskich Call Center. Przedsiębiorcy sięgają również po karty przedpłacone Sodexo (prepaid cards) i kupony podarunkowe (najczęściej 50-100 zł), które można spieniężyć np. na zakupy w Galerii Bałtyckiej lub w Centrum U7.
Benefity okażą się wartościowe, gdy zostaną spełnione dwa podstawowe warunki: bonusy muszą być uzupełnieniem wynagrodzenia, z którego pracownik jest choć umiarkowanie zadowolony i muszą być dopasowane do jego indywidualnych potrzeb. – Żadna dodatkowa atrakcja czy ubezpieczenie nie zastąpi wynagrodzenia, które powinno pozwolić zaspokajać codzienne potrzeby – dodaje dr Beata Krawczyk Bryłka.