Telemedycyna - co to? Konsultacja z lekarzem bez wychodzenia z domu

14.12.2020

Koronawirus zmienił wiele w naszym życiu. Musieliśmy przeorganizować swoje przyzwyczajenia, przechodząc na pracę czy nauczanie zdalne, załatwiając sprawy urzędowe online, czy “spotykając się” z najbliższymi za pomocą internetowych komunikatorów. Zmiany te nie ominęły także służby zdrowia, która walczy na pierwszym froncie z pandemią.

Koronawirus w połączeniu z okresem przeziębieniowym spowodował, że u lekarzy pierwszego kontaktu często brakuje miejsc. Trudno dostać się do medyka, nawet jeśli potrzebujemy po prostu recepty lub też skierowania do specjalisty. Ograniczona jest liczba miejsc w przychodniach, by zminimalizować ryzyko zakażenia koronawirusem.

Co zrobić w takiej sytuacji? Gdzie szukać pomocy i jak skrócić czas oczekiwania na wizytę w placówce? Rozwiązaniem tego problemu jest telekonsultacja z lekarzem online. Nie musimy wychodzić z domu, by zasięgnąć opinii lekarza rodzinnego czy specjalisty medycznego. O ile w przeszłości w Polsce usługa konsultacji na odległość była kojarzona z opieką nad osobami z chorobami przewlekłymi, aby ułatwić im nadzór nad chorobą, tak teraz pandemia sprawiła, że telekonsultacje stały się powszechnym rozwiązaniem. Najczęściej jest to pierwsza konsultacja z lekarzem rodzinnym w celu uzyskania recepty lub otrzymania dalszego skierowania do specjalisty w danej dziedzinie.

Na czym polega telekonsultacja?

To po prostu konsultacja lekarska na odległość, bez konieczności stania w kolejce pod gabinetem. W czasie zagrożenia epidemicznego to najlepsza droga do skorzystania z porady lekarskiej. W czasie takiej wizyty, lekarz może ocenić stan zdrowia pacjenta, wystawić lub odnowić receptę, a także wystawić  skierowanie na dalsze badania.

Jest to wizyta  wygodna i bezpieczna. Wszystko odbywa się poprzez rozmowę telefoniczną lub videochat. Wystarczy sprawdzić, czy w ubezpieczeniu zdrowotnym mamy możliwość skorzystania z e-konsultacji i umówić się na taką rozmowę. Mimo iż na wizytę w placówce do internisty umówimy się w 1 dzień czas oczekiwania na teleporadę liczony jest w godzinach.

Jakie są zalety telekonsultacji?

Najważniejszą zaletą jest z pewnością możliwość konsultacji z lekarzem bez wychodzenia w domu i konieczności podróży np. środkami komunikacji miejskiej. W czasach pandemii nie narażamy się na ryzyko zakażenia, a jednocześnie nie musimy rezygnować z szybkiej pomocy lekarskiej. E-porada nie odbiega jakością od spotkania z lekarzem w placówce medycznej. Lekarz ma dostęp do naszej historii leczenia, a sami możemy dołączyć nasze wyniki badań i przedstawić je lekarzowi podczas rozmowy.

Konsultacja zdalna przekłada się również na oszczędności, zarówno finansowe jak i czasowe. Nie musimy iść na SOR czy korzystać z nocnej pomocy lekarskiej, czekając nieraz wiele godzin na pomoc. Wystarczy połączenie internetowe lub kontakt telefoniczny. Szybko, sprawnie i co równie ważne, bez uszczerbku na jakości obsługi.  

Jak wygląda telekonsultacja w praktyce? 

  1. Klient może omówić z lekarzem niepokojące objawy choroby.
  2. Jeśli będzie taka potrzeba – lekarz wystawia skierowanie na badania i wypisuje receptę.
  3. Lekarz zinterpretuje i omówi wyniki badań.
  4. Efektem jest szybka diagnoza i dalsze zalecenia.
  5. W przypadku konieczności zwolnienia lekarskiego – wystawi je.

Jak umówić telekonsultację?

W ubezpieczeniu Compensa Multi Zdrowie umówienie konsultacji następuje poprzez infolinię medyczną Compensy lub indywidualne Konto Pacjenta.

  • Infolinia medyczna – po umówieniu e-konsultacji otrzymamy powiadomienie SMS o ustalonym terminie i wybranej formie kontaktu. Tuż przed wizytą dostaniemy również przypomnienie SMS.

  • Konto Pacjenta – w dedykowanym portalu wybieramy specjalizację, termin oraz formę kontaktu : czat, video rozmowa, rozmowa telefoniczna. Sam decydujesz czy chcesz tylko słyszeć lekarza, czy wolisz dodatkowo go zobaczyć.

Na indywidualnym koncie możemy nie tylko umówić się na poradę lekarską, ale również sprawdzić zalecenia po jej odbyciu. Znajdziemy tam też skierowania i zlecone badania. Możemy zatem poczuć się w pełni zaopiekowani. 

Krótki czas oczekiwania

W przypadku ubezpieczenia Compensa Multi Zdrowie zaletą jest krótki czas oczekiwania na e-konsultację. Rozmowa z internistą lub pediatrą może nastąpić nawet w ciągu 2 godzin, a w nocy konsultacja internistyczna jest możliwa w ciągu 4 godzin. W przypadku lekarza specjalisty wystarczy poczekać maksymalnie 3 dni na konsultację z: dermatologiem, kardiologiem, ginekologiem, położną, ortopedą, endokrynologiem, alergologiem, pulmonologiem, diabetologiem, onkologiem czy wenerologiem.   

Telemedycyna a wizyta w placówce

Skuteczność takich e-spotkań z lekarzem jest bardzo wysoka. W 85% przypadków sprawę udaje się rozwiązać na poziomie telekonsultacji już podczas pierwszej wizyty. Taka forma wizyty nie jedyna możliwa opcja porady lekarskiej w Compensie Multi Zdrowie. Gdyby były jakieś wątpliwości, tematy do dopytania lub po chcielibyśmy odwiedzić lekarza w placówce, taka możliwość oczywiście istnieje.

Umówienie wizyty w placówce na stacjonarną konsultację z internistą czy pediatrą odbywa się w 1 dzień a do lekarza specjalisty umówimy cię w ciągu 5 dni. Krótki czas oczekiwania to niewątpliwy atut prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego w Compensa. Nie zwlekaj więc i skorzystaj z ubezpieczenia, które gwarantuje Ci szybki i nielimitowany dostęp do opieki medycznej.

O telemedycynie w ubezpiecznach zdrowotnych Compensy...i nie tylko, czytaj na tej stronie:  https://www.compensa.pl/zdrowie/

O zaletach telemedycyny opowiada również Marcin Rybarczyk z Departamentu Ubezpieczeń Zdrowotnych Compensy. 


Poprzedni Następny
Przeczytaj też