Wymiana opon to nie zawsze bułka z masłem. Możesz zrobić to sam przy pomocy lewarka i klucza. Jednak najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy specjalisty. Zmiana opon wymaga m.in. dokładnego sprawdzenia zaworów i wyważenia. Najlepiej całościową usługę zamówić w warsztacie. Tylko kiedy jest ten właściwy moment na taką wizytę?
2 sezony, 2 rodzaje opon – jaka jest różnica
Opony letnie i zimowe różnią się dwoma głównymi aspektami. Jest to rodzaj (rzeźba) bieżnika oraz skład mieszanki gumowej.
Rzeźba bieżnika
Różnice w bieżniku wynikają z odmiennych funkcji ogumienia, które powinno być dostosowane do sezonu. Bieżnik opony zimowej wyposażony jest w większą ilość nacięć (tzw. lamelek). Centralne rowki są głębsze, dzięki czemu sprawnie odprowadzają śnieg i błoto spod czoła opony. Pozwala to na zachowanie odpowiedniej przyczepności w warunkach zimowych, ale znacznie obniża poziom osiągów w warunkach letnich. Bieżnik opony letniej jest dużo płytszy. Sterowność na suchej jezdni jest wtedy polepszona, a droga hamowania dużo krótsza.
Skład mieszanki gumowej
To druga różnica między oponami letnimi a zimowymi. Mieszanka używana do budowy opon letnich jest przystosowana do pracy w temperaturach powyżej 7°C i w takich warunkach gwarantuje pełne osiągi. Gdy temperatura spada poniżej progu 7°C, opony letnie twardnieją nie spełniają już swoich funkcji. W przypadku opon zimowych jest odwrotnie. Wspomniana mieszanka gumowa sprawia, że poniżej 7°C nabierają one optymalnych właściwości.
Opony zimowe – kiedy zmienić?
Odpowiadając, wracamy do tematu temperatury, która jest tutaj kluczowym wyznacznikiem. Wymiana opon na zimowe powinna nastąpić, gdy temperatura spada poniżej umownej 7°C. Tak jest ogólnie przyjęte, dlatego termin wymiany może się z roku na rok przesuwać.
Jesień i zima, to sezony, w trakcie których dynamicznie zmieniają się warunki atmosferyczne. Szybka reakcja zanim pojawi się pierwszy śnieg i mróz, dostosowanie opon do sytuacji na drodze może być na wagę złota i… życia.. Lepiej zadziałać z wyprzedzeniem, gdy temperatura zbliża się do wspomnianego progu. Wczesna wizyta w warsztacie i zmiana opon to także sposób na uniknięcie kolejek. Większość z nas robi to niestety na ostatnią chwilę.
A gdyby tak nie wymieniać? Zalety i wady opon całorocznych
Różnice w konstrukcji i kompozycji składu opon przeznaczonych na konkretny sezon zapewniają zupełnie inne właściwości, w zależności od panujących warunków atmosferycznych. Jednak wraz ze zmianą pogody musimy pamiętać o ich wymianie, co bywa czasochłonne i czasem kosztowne. Alternatywą wydają się być opony całoroczne, które stanowią pewien rodzaj kompromisu. Jednak czy jest to za produkt godny uwagi?
Zalety
- oszczędność czasu i pieniędzy potrzebnych na wymianę,
- uniwersalność, która powoduje, że mogą być używane zarówno przy 30°C w lecie, jak i przy -20 °C w zimie,
- mogą być dobrym rozwiązaniem, gdy pojazd użytkowany jest głównie w mieście (w miejscach, w których drogi są dobrze utrzymane),
- idealne dla kierowców, którzy robią małe przebiegi (np. używany tylko w dojeździe do pracy czy szkoły).
Wady:
- nie są w stanie zapewnić najlepszego dopasowania, jak w przypadku opon dedykowanych na konkretny sezon,
- szybsze zużycie przy całorocznej jeździe, czyli konieczność częstszego zakupu nowych opon,
- nieodpowiednie przy częstych podróżach, na większe odległości.
Jak zapewnić dłuższą żywotność opon?
Wiesz, już kiedy zmieniać opony, czym różnią się letnie od zimowych i jakie zalety oraz wady mają jednoroczne modele. Czas na 3 wskazówki dotyczące regularnej konserwacji, które pozwolą Ci zachować dłuższą żywotność. O czym warto pamiętać?