Szukasz ubezpieczenia OC/AC?

Wypełnij 2 pola i poznaj cenę
OC/AC od razu!


Oblicz cenę

Zgubiłeś prawo jazdy? Sprawdź co musisz zrobić!

21.10.2022

Prawo jazdy jest dokumentem każdego kierowcy uprawniającym do kierowania pojazdami mechanicznymi. Co zrobić w sytuacji, gdy zaginęło? Okazuje się, że zgubione prawo jazdy nie musi być dużym problemem. Wystarczy tylko wiedzieć, jakie kroki należy podjąć w takiej sytuacji. Sprawdź, jak zareagować!

Zgubione prawo jazdy – co robić?

W ferworze codziennych obowiązków zgubienie dokumentów może zdarzyć się każdemu z nas. W takiej sytuacji pojawiają się stres oraz wątpliwości związane z tym, czy możliwe jest szybkie odzyskanie zguby. W przypadku prawa jazdy jest to oczywiście możliwe – jeżeli zauważysz jego zniknięcie, nie wpadaj w panikę.

Po pierwsze dlatego, że w trakcie kierowania samochodem lub innym pojazdem mechanicznym nie musisz mieć przy sobie prawa jazdy. Podczas kontroli drogowej funkcjonariusz zweryfikuje Twoje uprawnienia w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Zgubione prawo jazdy nie powoduje więc, że musisz zrezygnować z podróżowania pojazdem mechanicznym jako kierowca.

Po drugie zaś, możesz wnioskować o duplikat prawa jazdy, odwiedzając wydział komunikacji znajdujący się w starostwie powiatowy, urzędzie miasta albo dzielnicy. Procedura nie jest skomplikowana, o czym przekonasz się w dalszej części artykułu.

Warto jednak pamiętać, że zgubione prawo jazdy może trafić w ręce nieuczciwego znalazcy, który wykorzysta znajdujące się na dokumencie dane, np. do zaciągnięcia pożyczki na Twoje nazwisko. Dlatego chcąc czuć się bezpiecznie, warto zastrzec dokument: zrobisz to w oddziale swojego banku – również telefonicznie.

Zagubione prawo jady – co robić?

Zgubionego prawa jazdy nie musisz zgłaszać na policję, o ile oczywiście masz pewność, że nie zostało skradzione.

Jeżeli natomiast chcesz wnioskować o duplikat dokumentu, powinieneś złożyć wniosek w wydziale komunikacji adekwatnym do Twojego miejsca zamieszkania.

Jak zastrzec zgubione prawo jazdy i czy trzeba to zrobić?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, zgubione prawo jazdy może trafić w niepowołane ręce. Jest to najważniejszy – obok dowodu osobistego – dokument potwierdzający Twoją tożsamość i dlatego może być wykorzystany do nieuczciwych celów.

Warto więc jak najszybciej po zauważeniu straty zgłosić sprawę do banku, w którym posiadasz konto. Prawo jazdy trafi do bazy dokumentów zastrzeżonych i jego użycie w jakimkolwiek celu będzie niemożliwe.

Jak wyrobić zgubione prawo jazdy?

Podstawą do wyrobienia duplikatu zgubionego prawa jazdy jest złożenie w wydziale komunikacji specjalnego wniosku, który znajdziesz w Internecie (na stronie urzędu) albo w wydziale.

Jego wypełnienie, choć z pozoru może wyglądać na skomplikowane, nie zajmie Ci wiele czasu. Każdy wniosek podzielony jest na kilka części oznaczonych literami.

Co wpisać w każdej z nich?

  • Część A – wpisujesz swoje dane - w tym imię, nazwisko, PESEL, adres zamieszkania, obywatelstwo, miejsce urodzenia, a także numer telefonu i adres e-mail (opcjonalnie);
  • Część B – wypełniasz tę część w sytuacji, gdy posiadasz już prawo jazdy, podając kategorię, numer dokumentu, a także datę wydania i organ wydający (tę część wypełniają osoby, które już posiadają prawo jazdy, pozwolenie na kierowanie tramwajem lub kartę motorowerową;
  • Część C - prawo jazdy – pozwolenie na kierowanie tramwajem oraz informacja o załącznikach;
  • Część D - potwierdzenie kwalifikacji (dla zawodowych kierowców);
  • Część E – zaznaczasz tu powód, dla którego wnioskujesz o duplikat prawa jazdy, a także załączniki, które dodasz do wniosku - tutaj należy określić powód wnioskowania o duplikat prawa jazdy;
  • Część F – określasz tu sposób odebrania dokumentu – możesz to zrobić osobiście albo pocztą;
  • Część G – podpisujesz tu oświadczenie, zgodnie z którym podane przez Ciebie informacje są prawdziwe, a także składasz podpis i wklejasz fotografię.

Wypełniony wniosek możesz złożyć osobiście albo za poczty.

Gdzie złożyć wniosek o nowe prawo jazdy?

Wniosek o duplikat zgubionego prawa jazdy możemy złożyć korzystając z usługi ePUAP. To wygodne rozwiązanie, dzięki któremu nie musisz wychodzić z domu. Pamiętaj jednak o założeniu profilu zaufanego albo posiadaniu certyfikatu kwalifikowanego.

Cała procedura złożenia wniosku  nie jest skomplikowana. Wystarczy, że :

  • zbierzesz niezbędne dokumenty;
  • uiścisz opłatę za wydanie wtórnika;
  • wejdziesz na stronę usługi Wydanie wtórnika prawa jazdy;
  • klikniesz przycisk „Załatw sprawę”;
  • zalogujesz się na swoje konto profilu zaufanego;
  • wypełnisz formularz i dołączysz wszystkie zebrane wcześniej dokumenty;
  • podpiszesz wniosek za pomocą profilu zaufanego;
  • wyślesz wniosek wraz z dokumentami do wybranego urzędu.

Po wysłaniu formularza otrzymasz potwierdzenie oraz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP). Na tej stronie sprawdzisz natomiast, czy Twój dokument jest już gotowy do odbioru.

Dokumenty potrzebne do wyrobienia zgubionego prawa jazdy

Wniosek to nie wszystko, czego potrzebujesz, by ubiegać się o wtórnik prawa jazdy. Wymagane będą również :

  • kolorowa fotografia o wymiarach 35x45 cm;
  • dowód osobisty do wglądu;
  • potwierdzenie wniesienia opłaty za wydanie dokumentu.

Dokumenty te będą niezbędne niezależnie od tego, czy załatwiasz sprawę na miejscu w urzędzie, czy przez Internet (w tym wypadku potrzebne Ci będą skany zdjęcia i dowodu).

Zgubione prawo jazdy – ile będziesz czekać na nowe?

Zgubione prawo jazdy nie stanowi większego problemu również dlatego, że po natychmiastowej reakcji bardzo szybko otrzymasz duplikat dokumentu. Zgodnie z przepisami polskiego prawa urząd ma obowiązek wydać je w ciągu 30 dni od złożenia wniosku, jednak najczęściej wtórnik jest do odbioru już po kilku dniach.

Oczywiście w wyjątkowych sytuacjach, gdy urząd musi wyjaśnić Twoją sytuację (np. kiedy masz zakaz prowadzenia pojazdów), czas oczekiwania na dokument może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.

Co w sytuacji, gdy z jakiegoś powodu urzędnik odmówi Ci wydania wtórnika? Możesz odwołać się od jego decyzji. Masz na to 14 dni od otrzymania odmowy – odwołanie złóż w tym samym urzędzie, gdzie składałeś wniosek (trafi ono do samorządowego kolegium odwoławczego).

Ile zapłacisz za wtórnik? Opłata jest stała na terenie całego kraju wynosi 100,50 zł. Składają się na nią opłata za wydanie prawa jazdy (100 zł) oraz opłata ewidencyjna (0,50 zł). Za duplikat prawa jazdy zapłacisz w urzędzie albo przelewem na konto urzędu. Pamiętaj, by zrobić to jeszcze przed złożeniem wniosku!

Zgubiłem prawo jazdy – czy mogę jeździć samochodem?

Od 5 grudnia 2020 roku polscy kierowcy nie muszą posiadać przy sobie prawa jazdy podczas prowadzenia samochodu lub innego pojazdu mechanicznego.

Oznacza to, że nawet w przypadku zgubienia lub zniszczenia dokumentu możesz bez obaw siadać za kółko – w przypadku kontroli drogowej funkcjonariusz zweryfikuje Twoje uprawnienia w CEPiK.

Pamiętaj! Prowadząc samochód, nie musisz mieć przy sobie również dowodu rejestracyjnego oraz polisy OC, co jest dużym udogodnieniem dla polskich kierowców.

Zgubiłem prawo jazdy za granicą – co mam zrobić?

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku zgubienia prawa jazdy za granicą. Jeżeli kierujesz samochodem poza granicami Polski, musisz mieć przy sobie dokument potwierdzający Twoje uprawnienia, ponieważ zagraniczna policja nie ma dostępu do systemu CEPiK i w związku z tym nie jest w stanie zweryfikować Cię jako kierowcy.

Co powinieneś zrobić? Zgubione prawo jazdy za granicą powoduje, że w pierwszej kolejności musisz zgłosić sprawę na policji, a następnie udać się do konsulatu lub ambasady. Na najbliższym posterunku otrzymasz zaświadczenie potwierdzające zgubienie dokumentu, dzięki któremu będziesz mógł bezpiecznie wrócić do kraju. Kiedy już to zrobisz, możesz złożyć wniosek o duplikat prawa jazdy, kierując się powyższymi wskazówkami.

Zgubione prawo jazdy – podsumowanie

Jeżeli stwierdziłeś: „zgubiłem prawo jazdy!”, zachowaj spokój – wystarczą 3 kroki, by wyrobić wtórnik dokumentu.

  • Krok 1 – zastrzeż swoje prawo jazdy w banku, w którym posiadasz konto.
  • Krok 2 – dokonaj wpłaty w wysokości 100,50 zł na konto urzędu, wypełnij wniosek o wtórnik prawa jazdy, a także dołącz do niego niezbędne dokumenty – kolorową fotografię, dowód osobisty oraz potwierdzenie zapłaty.
  • Krok 3 – złóż dokumenty w wydziale komunikacji przypisanym do Twojego miejsca zamieszkania (osobiście albo przez Internet).

To wszystko! Duplikat prawa jazdy powinien być gotowy w ciągu kilku dni. Możesz odebrać je osobiście albo pocztą.

Pamiętaj! Prawo jazdy i dowód rejestracyjny to niejedyne dokumenty, jakie musisz posiadać, by móc kierować autem lub innym pojazdem mechanicznym. Niezbędne jest także obowiązkowe ubezpieczenie samochodu. Polisę OC zakupisz w wybranym Towarzystwie Ubezpieczeniowym – w tym celu porównaj oferty albo skontaktuj się z agentem ubezpieczeniowym. Ubezpieczenie możesz rozszerzyć o AC oraz NNW, dzięki czemu zyskasz jeszcze korzystniejszą ochronę, np. w przypadku kradzieży auta, uszkodzenia go przez niesprzyjające warunki atmosferyczne i nie tylko.


Poprzedni Następny
Przeczytaj też